گزارش‌«ابتکار»‌از حمایت 405 نفر از اهالی فرهنگ در کمپین‌«بد سرپرست تنهاتر است» فریاد هنرمندان برسر خشونت علیه کودکان

فاطمه رنج‌اندیش
کمپین «‌بد سرپرست تنهاتر است»‌ از یک سال و هفت ماه پیش به هدف حمایت از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد. این کمپین هم‌راستا با لایحه‌ای که پس از سال‌ها تعویق هم‌اکنون در جریان بررسی است به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ‌«بد سرپرست تنهاتر است»‌ به دبیری فاطمه رحیمی، فعال حوزه رسانه و حمایت تعداد قابل توجهی از هنرمندان با هدف آگاهی، آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان، تا امروز برنامه‌هایی را برگزار کرده است. در همین راستا یکشنبه مصادف با‌ «روزجهانی منع خشونت علیه کودکان» 7 ویدیو کلیپ تهیه و در فضای مجازی به تماشای عموم گذاشته شد. هر کدام از این ویدیو‌های یک دقیقه‌ای داستان‌هایی از خشونت والدین نسبت به کودکانشان را روایت می‌کند. راویان داستان‌ها هنرمندانی نظیر خاطره اسدی، اتابک نادری، الهام پاوه‌نژاد، رضا صادقی، شهرام حقیقت‌دوست، مونا فرجاد و ویدا جوان بودند. درباره نحوه شکل‌گیری کمپین‌ «بد سرپرست تنهاتر است»‌ با فاطمه رحیمی مدیر این کمپین گفت‌و‌گو کردیم.
فاطمه رحیمی، روزنامه‌نگار و دبیر کمپین، درباره انتخاب 7 داستان واقعی از خشونت‌هایی که علیه کودکان در ایران شکل‌گرفته است، می‌گوید: «کمپین «بد سرپرست تنهاتر است»‌ با هدف اصلاح قوانین، آموزش، آگاهی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان از یک سال و هفت ماه پیش شکل گرفت. همه ما از قدیم شنیده‌ایم که باید از زندگی و تجربه‌های دیگران درس بگیریم. وقتی داستان‌های واقعی را مرور می‌کردیم. متوجه شدیم بسیاری از آن‌ها به دلیل ناآگاهی، فقر و خشم پنهان درون افراد اتفاق افتاده است. به گونه‌ای که هر کدام از ما که فکر می‌کنیم آدم‌های معمولی هستیم اما احتمال دارد یک روز به مردی تبدیل شویم که در جریان عصبانیتی ساده در گوش فرزندش زده است و آن بچه سرش به پایه کاناپه خورده و فوت شده است. تک‌تک ما امکان دارد روزی چنین کاری را بکنیم. ما می‌خواهیم به جامعه بگوییم این قصه‌ها وجود دارد و متاسفانه واقعی هستند. اگر دچار بحران روحی هستیم و نمی‌توانیم خشم مان را کنترل کنیم، باید خودمان را درمان کنیم. اگر در همسایگی ما صدای شکنجه و آزار کودکی را می‌شنویم بی‌تفاوت نباشیم. نگوییم مادر و پدر دارد و به ما ارتباطی ندارد. ما باید به عنوان عضوی از این جامعه، رفتار مسئولانه‌ای داشته باشیم. این قصه‌ها را در جست‌و‌جویی اینترنتی پیدا نکردیم. این اتفاقات در یک سال و هفت‌ماهی که کمپین را شروع کردیم، اتفاق افتاده است. ما همواره فریاد زدیم که به داد بچه‌ها برسید و متاسفانه مسئولان فریادرس نبودند. در این مدت بر اساس آماری که در رسانه‌ها منتشر شده است، حدود 45 کودک و نوجوان بر اثر خشونت فوت شدند و 70 کودک و نوجوان بر اثر خشونت به بیمارستان منتقل شده‌اند. این آماری است که به صورت رسمی منتشر شده است فارغ از آماری که پنهان است و منتشر نشده است. در بین این رخدادها، قصه‌های دردناکی وجود داشت که در 7 مورد، کودکان به شدت مورد آزار و آسیب قرار گرفته‌اند را انتخاب کردیم. در نهایت جابر تواضعی نویسندگی آن‌ها را به عهده گرفت و از هنرمندان خواستیم که اجرای این داستان‌ها را تقبل کنند.»
رحیمی علت انتخاب هنرمندان را به عنوان روایان داستان اینگونه توضیح می‌دهد: «کمپین ‌«بدسرپرست تنهاتر است» از ابتدا با حمایت هنرمندان شکل گرفت. ما تا امروز حمایت 450 هنرمند را داریم. هر زمان که لازم بوده است، دوستان به کمپین کمک کردند. هنرمندانی نظیر رضا صادقی، ویدا جوان، مونا فرجاد و دیگر عزیزان که برای ساخت این کلیپ‌ها که همزمان با روز جهانی «منع خشونت علیه کودکان»‌ منتشر شده زمان گذاشتند و ما را همراهی کردند. به نظرم رضا صادقی نقطه عطف این اتفاق بود. در ادامه فعالیت‌های کمپین ویدیو‌های دیگری از رضا صادقی منتشر می‌شود. کار این خواننده خوب کشورمان بسیار باارزش بود. از آنجایی که ویدیو‌ها در پروسه زمانی چند روزه ساخته شد، تعدادی از هنرمندان را دعوت کردیم، افرادی که زمان داشتند، حضورشان را از ما دریغ نکردند.»


رحیمی در پاسخ به اینکه نگارش داستان‌ها در ارتباط مستقیم با خانواده‌های قربانیان نگارش شده است، بیان می‌کند: «داستان‌ها کاملا واقعی است تا اندازه‌ای که فقط یک مورد از اسامی بچه‌ها تغییر کرده است. به عنوان مثال اسامی نظیر آوا، سارا، محمدطاها، محمدرضا و زهرا همه اسامی واقعی هستند. اما با شخصیت‌های داستان در ارتباط نبودیم. به غیر از دو مورد که به دیدن خانواده‌های قربانیان رفتیم.»
دبیر کمپین‌ «بد سرپرست تنهاتر است» ‌درباره استفاده از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با عموم مردم می‌گوید:‌ «استفاده از شبکه‌های اجتماعی و حمایت و حضور هنرمندان باعث می‌شود، هدفمان که آموزش، آگاهی و پیشگیری است را به درستی پیش ببریم. چراکه هنرمندان شخصیت‌های مرجع در جامعه هستند.»
رحیمی در پایان درباره برنامه‌ای که روز سه‌شنبه 30 آبان‌ماه برگزار می‌شود، توضیح داد: «هنرمند عزیز بزرگمهر حسین‌پور دعوت ما را در کمپین‌ «بد سرپرست تنهاتر است»‌‌‌ پذیرفت و قرار است در گالری آس تابلویی با مضمون پیشگیری از خشونت علیه کودکان به‌صورت جمعی خلق می‌شود. خلق این تابلو با استفاده از میخ و مشارکت جمعی است که در جمعی از علاقه‌مندان، هنرمندان و سخنگوی کمپین مهناز افشار رونمایی می‌شود. مضمون تابلویی که از ساعت 2 بعدازظهر تا 10 خلق می‌شود، هدف ما را دنبال می‌کند.»
سایر اخبار این روزنامه
رئیس قوه قضائیه: نباید با دست خود، افراد را به سمت گسترش مفاسد سوق دهیم « ابتکار» از اشتیاق آژانس‌های مسافرتی برای برگزاری تورهای کمک رسانی گزارش می دهد حسن غفوری فرد در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات جلال خوشچهره سعودی‌ها به در بسته می‌زنند «ابتکار» از لزوم ادامه کمک‌رسانی تا حل مشکلات زلزله‌زدگان کرمانشاه گزارش می‏دهد زلزله همچنان ادامه دارد! بررسی تاثیر آثار هنری شهری در تربیت ذهن هنری کودکان وقتی مجسمه‌های شهری، معلم می‌شوند گزارش‌«ابتکار»‌از حمایت 405 نفر از اهالی فرهنگ در کمپین‌«بد سرپرست تنهاتر است» فریاد هنرمندان برسر خشونت علیه کودکان سومین دور گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپای در تهران برگزار شد پیوندهای مشترک در فصل بازی‌های دوگانه «ابتکار» از احتمالات و سرنوشت رئیس دولت دهم گزارش می‌دهد پایانی باز برای احمدی نژاد حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با مردم زلزله زده کرمانشاه: با یکایک دل‌های داغدار شما همدردم اختلال در مدیریت بحران در نبود سواد رسانه‌ای معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: لایحه جدیدی برای تغییر ساختار دولت ارائه نشده است زلزله 3/5 ریشتری در حوالی ایلام